Ja fa temps que volto per pobles i ciutats fent conferències. De vegades em conviden associacions, d´altres, ajuntaments o biblioteques. Aquest estiu m´he mogut bastant pel Pallars. Les conferències han tingut lloc en locals d´entitats, fins i tot en esglésies, però gairebé sempre en locals municipals: antics estudis, locals socials, biblioteques...
A tot arreu m´he sentit molt ben acollida, si bé en un poble em vaig trobar en una situació molt estranya. La conferència l´organitzava l´associació de veïns i, com sempre, tot va anar molt bé, fins que, per casualitat, em vaig assabentar que l´ajuntament havia cobrat cinc euros a aquella associació per poder utilitzar la sala polivalent. Segons em van dir, existia una ordenança municipal que estipulava que, si algú utilitzava aquella sala fins a dues hores, havia de pagar 5 EUR al dia; si l´utilitzava més de dues hores, 10 EUR al dia. Estem parlant d´un poble d´un centenar d´empadronats, que pertany a un municipi on n´hi ha uns tres-cents vuitanta, i d´una sala que és el rebedor de l´ajuntament. Vaig voler pagar a l´associació aquells cinc euros ?sóc conscient dels problemes econòmics que acostumen a tenir les associacions?, però no va haver-hi manera que els acceptessin, i tot plegat em va saber molt greu.
Ja sé que molts pensareu que 5 EUR per utilitzar una sala és irrisori, que amb això amb prou feines es cobreix l´electricitat, la calefacció o la neteja, i que l´ajuntament no en té ni per començar per eixugar els deutes que el deuen escanyar en aquests temps de vaques magres. Doncs la veritat és que si estigués parlant d´un euro diria el mateix, i és que aquesta ordenança és una gran equivocació.
Perquè, d´entrada, estem parlant d´un espai públic que paguem entre tots, d´una sala que precisament es troba a la Casa de la Vila! Per a qui és aquesta Casa, sinó per al veïnat? En els pobles petits del Pirineu, en comptes de posar traves per utilitzar aquestes sales, se n´hauria d´incentivar l´ús!
D´altra banda, cobrar a les persones d´una associació que, des de fa anys, dediquen part del seu temps, de manera voluntària, a actuacions que són en benefici de tothom, però sobretot, de la gent del poble, evidencia que no és té gens clar què és un ajuntament i, encara menys, un alcalde.
Al meu parer, un alcalde ha de vetllar per la gent del seu municipi, i ho ha de fer a partir del ple convenciment que ell està al servei de la ciutadania i no la ciutadania al seu servei. El mateix alcalde que va redactar aquesta ordenança, a la web del seu ajuntament diu que vol representar al municipi i a les persones que viuen en ell, i també els interessos comuns. Potser el problema és que no sap com fer-ho?
Pels que encara creuen que l´alcalde i els regidors, una vegada han estat votats, poden fer el que els vingui de gust, els diré que aquesta manera de fer ha caducat. El funcionament ha de ser radicalment diferent. L´alcalde ha d´escoltar la gent, ha d´estar obert a la participació ciutadana, facilitant-la i implicant-la en tot moment, fins al punt de crear un sistema transversal i no jeràrquic. I hauria d´estar satisfet i agraït de tenir una ciutadania activa que organitzin activitats de manera voluntària, que s´autoorganitzin i donin vida, en comptes de sentir-se fastiguejat.
Ara que estem en moments de canvis, els alcaldes dels municipis petits podrien convertir-se en capdavanters de bones pràctiques polítiques, actuant de manera més moderna, participativa i engrescadora. Ara que estem en moments de canvis, ha arribat el moment d´arraconar per sempre les polítiques casposes que encara perviuen a alguns municipis.
Mostra el teu compromís amb Pallars Digital.
Subscriu-te al diari per només 3€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.
Subscriu-t'hi