Dissabte, 23 de novembre de 2024
El Pallars opina

Per què fer una marató de lectura de Roald Dahl?

«La reescriptura d'obres literàries per adaptar-les als nous lectors està afectant a la producció actual, perquè condiciona una autocensura que es va estenent com una taca d’oli»

Lola Abelló PlanasPallars | 19 d'abril de 2023 a les 13:13
Pels que no estiguin avesats a la literatura infantil i juvenil: qui és Roald Dalh? Fou un novel·lista, escriptor de contes i guionista gal·lès d’ascendència noruega, famós com a escriptor per a nens i adults. Els seus personatges són controvertits, arriscats i permeten fer-nos preguntes. 

Quan va sorgir la polèmica apareguda per la reescriptura de l’obra de Roald Dahl a Anglaterra, per adaptar-les als nous lectors, ha fet emergir un problema que no és nou. Està afectant a la reedició del clàssic i també a la producció actual, perquè condiciona l’autocensura que molts creadors, editors, prescriptors i mediadors exerceixen i que es va estenent com una taca d’oli.

Aquestes pràctiques consisteixen en eliminar o no mostrar i en altres casos a integrar temes de tendència. Com molt bé ha expressat el Consell Català del Llibre Infantil i Juvenil: instrumentalitzen la literatura, empobreixen l’oferta editorial i van en detriment de risc, la diversitat, la llibertat artística i l’esperit crític.

El sentit de sobreprotecció cap a la infància que va imperant actualment i oferir-li només el món que acceptem i volem per a ells fa que passem per alt algunes qüestions fonamentals com:

- Els infants viuen contradiccions, injustícies i situacions complexes que no desapareixen pel simple fet de no ser mostrades.

- La nostra herència cultural transmesa a través de la literatura és la que millor pot aportar aquesta informació. Necessiten entrar dins una història que ve de lluny i saber que formen part d’aquesta tradició per poder-s’hi confrontar i trobar el seu lloc en el món, projectant un futur diferent. 

- Els contes tradicionals acostumen a plantejar, de manera breu i concisa, un problema existencial. Això permet afrontar els problemes en la seva forma essencial, quan la trama complexa els faci confondre les coses. El bé i el mal sempre estan presents, a l’igual que en la vida real. Aquesta dualitat planteja una problema moral i exigeix una dura batalla per resoldre'l. Els ajuda a créixer.

Per aquestes i més raons que ara no exposaré, el Consell Català del llibre Infantil i Juvenil va REIVINDICAR un compromís col·lectiu amb una literatura infantil i juvenil demanat adhesions a persones o entitats que públicament expressin la seva reivindicació basada en el següents punts:

- Respectuosa amb les capacitats que la infància i la joventut té per llegir i interpretar les obres i el món, des de la complexitat, la ironia, la irreverència, el simbolisme i la imaginació.

- Lliure del vincle limitador amb els factors educatius i pedagògics que se li atribueixen.

- Compromesa amb la llibertat creativa.

- Innovadora i artísticament arriscada, provocadora de preguntes més que facilitadora de respostes i generadora de reptes.

Al rebre la iniciativa, des de l’Associació de Dones Rosa d’Abril, que també té la vessant cultural, ens hi vam adherir i amb la Llibreria La Singratalla vam portar la màgia de la lectura en veu alta al passeig Doctor Pearson de Tremp, on tothom era convidat a llegir Les Bruixes de Roald Dahl. Per què aquest llibre? La raó era que els hi llegia als alumnes a classe quan era mestra a l'Escola Valldeflors i pagava la pena observar els rostres de tothom i cada u al flux de paraules i expressions que la veu sap donar en la lectura en veu alta. Podeu provar-ho a casa! 

Us deixo algunes preguntes per fer una reflexió sobre el tema:

- Quin missatge hi ha sota aquest discurs aparentment basat en el respecte i la mirada crítica dels “lectors sensibles”?

- Què implica aquesta revisió del llenguatge?

- On queda la fantasia?

- Quina concepció d’infant i de literatura hi ha darrera aquesta censura?

 

Mostra el teu compromís amb Pallars Digital.
Subscriu-te al diari per només 3€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Subscriu-t'hi

Lola Abelló Planas
Nascuda a Barcelona (1949) i trempolina d’adopció. Llicenciada en Filosofia i Ciències de l’Educació, comença el doctorat en Lingüística i Comunicació i dedica tota la vida a l’Educació en diverses vessants: escola, recerca, televisió, ràdio i mestra a l’Escola Valldeflors fins a la jubilació. Implicada en el voluntariat des de l’AMPA de la seva filla a la presidència estatal, la CEAPA. Ara en l’Associació de Dones Rosa d’Abril i col·labora amb el Centre de Recursos i l'IEI. Ha estat regidora de l’Ajuntament de Tremp per Compromís per Tremp i actualment Secretària d’Educació, Universitats, Ciència i I+D+I del PSC Comarques de Lleida, Pirineu i Aran.
Més articles de l'autor
25/10/2024

Si visquéssim a Kabul?

05/06/2024

Europa

24/04/2024

Pensar en el territori

03/04/2024

Invertir en educació és invertir en futur

28/02/2024

Com millorar l'educació a Catalunya

10/01/2024

Llegir per gaudir, llegir per aprendre

05/12/2023

La cultura ens interpel·la a la memòria històrica

23/10/2023

Nadius digitals o orfes digitals

15/09/2023

Per un esport lliure de violències masclistes

20/06/2023

Eleccions municipals

Participació