En relació als resultats de les proves PISA, s’ha comentat abastament que una de les causes de la davallada de nivells és la pèrdua de la cultura de l’esforç.
Al segle passat, a les nostres comarques pirinenques, amb un clima molt més dur que l’actual, amb deficients vies de comunicació i manca d’equipaments i de serveis essencials, la gent havia de sacrificar-se i esforçar-se cada dia per cobrir les necessitats bàsiques.
Aquest esforç també era col·lectiu: les persones treballaven unides per millorar el seu poble. Ningú no ho faria per elles. Treballaven pel bé comú.
Avui la vida és diferent, però aquest caràcter esforçat de la gent dels nostres pobles encara és ben palès. Com a exemple, voldria esmentar la “brigada” de Palau de Noguera que treballa desinteressadament, durant el seu temps lliure, arreglant els camins al voltant del seu poble. En el mateix sentit, el treball voluntari de les persones que lideren les diverses associacions i entitats, cadascuna amb la seva pròpia finalitat, contribuint totes elles a la millora i dinamització del municipi.
Pensem en la quantitat d’hores que han invertit els promotors de l’Ateneu del Pallars per poder iniciar el seu projecte, i també les que han emprat en assajos els Malfargats del Pallars per arribar a ser Colla Castellera. Sens dubte dos exemples a seguir pels més joves.
Però, al cap i a la fi, el motor de tot aquest esforç és la motivació per assolir un determinat objectiu. Motivació per aconseguir un poble millor, per tirar endavant activitats culturals i esportives que ofereixen als més petits, oportunitats que són habituals i normals en moltes ciutats del nostre país. Motivació per desenvolupar activitats que afavoreixin la cohesió de la ciutadania.
De la mateixa manera que els més petits de la colla dels Malfargats entenen que l’objectiu del castell es aconseguir descarregar-lo, tots els nens i les nenes han de comprendre per què els cal estudiar las diferents matèries a l’escola i dur a terme determinades activitats com cooperar en les tasques de casa seva o ordenar la seva habitació.
És obvi que els deficients resultats de les proves PISA no són atribuïbles a una sola causa i que, des de diferents sectors, se n’assenyalen de diverses. Cal deixar treballar als experts per tal que puguin trobar solucions que portin a millorar el nivell de rendiment escolar dels nostres joves.
El que és segur és que els nens, al llarg de la seva vida, hauran d’enfrontar-se a reptes i inconvenients; que han d’aprendre a enfocar els seus esforços per superar-los i que el millor exemple és, sempre, el de les persones que tenen més a prop.
Mostra el teu compromís amb Pallars Digital.
Subscriu-te al diari per només 3€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.
Subscriu-t'hi